Söderhamnsån 20-21/10

-av Jörgen Storm

Äntligen!!  Har gått och funderat under 15 års tid att genomföra och testa detta vatten i internationellt mete. Har själv tävlat här under många år i några enstaka tävlingar under säsongerna i traditionellt mete och det har alltid fångats massor med fisk.
Söderhamnsån, Hamnkanalen

Söderhamnsån är en havsvik som under april-maj och september-isläggning ibland kokar av fisk. Varje år fiskas under 1:a maj en tävling här, och det är sällan att segervikterna är under 30 kg mört !. Under högsommaren så verkar vitfisken försvinna och då dominerar löja och abborre.
 Berggren slungar in en skimmers

När vi äntligen beslutade att köra detta test så mottogs det med glädje av Söderhamns SFK, för nu slapp man ju ta hand om all död fisk. Jag och Folke Andersson sammankallade snabbt en grupp fanatiker från vårat distrikt och fick även med några lokala fiskare att för första gången prova denna tävlingsform. Även den mer välkände Mattias ”Lunsen” Larsson valde att delta då han har sina ursprungliga gener från denna landsända vilket kan förklara hans färdigheter inom sporten.
Karl-Olov Wikström in action

Nåväl, då stod vi där 17 st deltagare på lördag morgon och försökte lista ut var vi skulle sätta sektionerna. Det är nämligen så att det finns enligt min mening finns plats för närmare 150-200 st om man vill!! Vi valde att sätta en sektion i hamnbassängen, för där plaskade det rejält under morgontimmarna. Självklart skulle vi även testa kanalen för där vet jag att det brukar vara bra under denna årstid.
Leif Hagström har fullt upp med att hala upp 25 kg !!

Hade personligen inte släpat med mig alltför mycket utrustning, utan valde att köra som jag brukar under tävlingarna här d.v.s 4-9 meters långspö med 3-5 gr tackel och 0.18 huvudlina med 0.16 tafs och krokstorlekar från 10-14. Stod faktiskt och tittade på ett matchspö kvällen före men valde att inte krångla till det .Tankarna snurrade lite grann i huvudet före, hur skulle fisken reagera på mäskning? Kanske man skulle tagit med sig ett kastspö ändå.

Vi beslutade att strunta i grundmäskningen för att inte skrämma iväg fisken, vilket kan hända i vatten där fisken inte är van. Lottades själv till hamnkanalen där fisken varit väldigt aktiv under morgontimmarna, men vad händer under upptacklingen? Jo allting blir lugnt!

Dundrar i fem nävar mäsk i början och förväntat mig att flötet skall dyka som en utsvulten lom men ack vad man bedrog sig! Endast Mattias verkade fånga någon enstaka skimmer på 10-metarn efter ca: 30 minuter. Slungade i varje fall upp min första 3 hg skimmer efter 40 min och trodde att nu blir det åka av. Men icke, nog nappade det med jämna mellanrum, men noterade på flötet att det fanns bra med fisk på platsen men dom ville inte nappa riktigt. Mattias den sluge, hade smugglat med ett T-A-P som han vecklade ut efter 3 timmar och då blev det åka av! Naturligtvis förnedrade han oss alla på sektionen så länge elastiken höll, men även detta praktexemplar till metare verkar ha sparsamt med tid till förberedelser nuförtiden för snodden valde att ge upp efter en timme.

Krävs sammarbete vid invägningen

Slungade periodvis upp skimmers,mört,vimma,abborre,id och även en strömming!!. Fick dock rapporter från den relativt stora skara åskådare att det var skapligt race i ån. Resultatet för lördagen blev dock följande:

Kent Rudberg och Leif Hagström, pionjärer inom internationellt mete i Hälsingland hjälps åt med invägning

Sekt A (hamnkanalen, 5 första)

1. Mattias Larsson           19100 gr

2.Jörgen Storm                14940 gr

3.Bernt Berggren             11220 gr

4.Karl-Olov Wikström     9640gr

5. Peter Eriksson             8440 gr

I kanalen var det ett bra drag och huvuddelen av fångsten var mört.  Noterbart var att översta delen av sektionen gav fisk från start medans de längst nedströmms fick vänta ett tag innan fisken kom igång. Totalsegraren denna dag var Göte Andersson, som är en rutinerad fiskare i ån men som för första gången deltog i denna tävlingsform !!  Grattis.

Sekt B (kanalen, 5 första)

1. Göte Andersson          35800 gr

2. Patrik Lindkvist           34900 gr

3. Jonas Gustafsson        33400 gr

4. Krister Bergman          32880 gr

5. Markku Kalliokoski      28500 gr

Göte Andersson Totalsegrare dag 1 med 35800 gr.jpg

Skapliga vikter kan man säga, noterbart är att medelvikten på sektionen var 27,82 kg.

Söndag

Välfyll skall det vara!

Tyvärr kunde inte jag och ett flertal andra delta under söndagen men det blev i varje fall en sektion, och den valdes att fiskas på B igen. Och vilket race de lyckliga deltagarna hade !!

Söndag ( 5 första )

1. Mattias Larsson           62620 gr

2. Karl-Olov Wikström    49640 gr

3. Folke Andersson         38640 gr

4. Ulf Hedlund                37620 gr

5. Krister Bergman          36400 gr

Medelvikten dag två var 37,29 kg!!   Denna dag var också fångsten lite mer blandad med inslag av skimmers, vimma och id. Enligt uppgift uppskattade Mattias att snittvikten på fisken var 2-3 hg vilket innebär att det nappar ganska bra !

Slutord : Konstaterar bara att resultatet blev som jag hade hoppats på, och att detta vatten garanterat kommer att användas till större uppgifter ( festival, Lag-SM e.t.c)
Kommer ni nästa år kan era keepnät se ut så här!!

Så det är bara att hålla koll på kommande arrangemang i Söderhamn och anmäla sig så fort ni hinner för jag garanterar att ”metekartan” kommer att studsa en bit norrut. Men misströsta inte sydländska bröder, för man har en utmärkt flygplats dit alla kan ta sig med en billig penning !

Tack för all hjälp Kent Rudberg o Söderhamns SFK  !!

Hae’t Gött !!
Jörgen Storm, FK Match

Så fiskade Mattias Larsson

Jag har alltid längtat efter att meta internationellt i S-hamnsån, eftersom jag vet att den har ett stort fiskbestånd. Nu visade det sig att den slår de flesta andra ställen dit man rest för att bagga stor mört och annat med hästlängder. Jag kan inte tänka mig ett bättre vatten för en större tävling och dessutom är det ju ganska nära för oss Stockholmare för en gångs skull. Så här gjorde jag på söndagen.

Efter att ha fått veta att söndagens tävling i sin helthet skulle fiskas uppe i ån där man hade vunnit på 36 kg mört var det givetvis bara mört jag hade i sikte när jag gjorde in ordning mina pinaler.

Jag började med att blanda ca 10 kg torrt Swedbaits VM-Belgien tillsammans med ett kg mald hampa och ett halvt kg röd pastoncino. VM-Belgien är många gånger ett utmärkt mörtmäsk, särskilt när det är mycket fisk i farten. Jag har också goda erfarenheter av att blanda i extra mald hampa för att göra mäsket mer lätt uppsprickande och "partikligt" när man ska meta mört. Man ska också veta att det var fråga om fiske på ca 1,5 meters djup, så nåt klonkamäsk behövdes inte. Innan jag började hällde jag i ett par burkar majs i mäsket och ca en halvliter röda och vita maggots.

Kanalen var ca 25 meter bred där jag satt och ungefär 1,5 meter djup i mitten. Nästan lika djupt läng kanterna. Vattnet strömmade svagt. Jag tacklade upp fyra spön, två sjuor, en femma och en tia. Det visade sig senare att jag fick all min fisk på sjuorna. På sjuorna hade jag fyragramsflöten (ett långsmalt och ett bulligt) och 0,16 rakt igenom på det ena tacklet och 0,18 rakt igenom på det andra. På 0,16 riggen hade jag en 14-krok och på 0,18 riggen en storlek 10. Tacklena var försedda med olivetti 30 cm från kroken och två åttor i klump som napphagel 15 cm från kroken.

Jag började med att ställa in flötena så att jag metade 5 cm ovanför botten. Förhandstipsen var att man kunde meta grundare än så och att det ofta inte var bra att fiska på botten eller med överdjup. Till skillnad från dag ett fick man grundmäska 5 minuter innan. Jag är ingen fan av grundmäskning när det är fråga om rent mörtfiske och man inte använder jokers och leam. Jag slängde därför ut tre nävar mäsk med mycket maggot i på sjumetersplatsen och på 10-metersplatsen som alltså var nästan på andra sidan kanalen. På femmetersplatsen slängde jag bar i ett par nävar maggot.

Jag hade väntat mig ett bra fiske redan från början, men så blev det inte. De första 20 minuterna var utan napp. Jag växlade desperat mellan de olika platserna och bytte mellan maggot och mask på kroken. Ryktet sade att man oftast fick bäst på mask. Efter 20 min fick jag då första nappet. En abborre på ca 3 hg. En likadan i nästa utlägg. Efter ca en halvtimme fick jag så min första mört. Jag märkte att tacklet drev ganska snabbt nedström till följd av ström och vind och att det inte nappade bra när tacklet drev för fort. Jag ökade därför djupet så att nedersta sänket skulle dragga i botten och något sakta ner driften. När jag gjorde det började jag få mörtar i snabbare takt. Jag var fortfarande inte imponerad av storleken på mörtarna. De väde ca 150 gr, men enligt uppgift skulle det finnas många som vägde 300 gr och mer. Innan fisket kom igång något hade jag skjutit maggot kontinuerligt på sjumetersplatsen. Allt eftersom nappfrekvensen ökade började jag kasta i  en liten mäskboll för varje utlägg. Efter ett tag hade jag fått ganska bra drag på fisket. Jag provade då med ett majskorn på kroken i stället för mask för att det skulle gå snabbare att byta bete. Det visade sig vara en avsevärd förbättring. Plötsligt vägde var och varannan fisk jag fick 100 gram mer än tidigare och nappen var snabbare och mer tydliga. Hittills hade jag använt sjumetaren med det "tunna" tacklet. Efter en tid bytte jag till det tjockare tacklet. Så fortsatte jag nu att fiska under hela tävlingen. Jg provade maggot respektive mask ett par gånger när jag fick någon mindre svacka men det lockade för mycket löj för att det skulle vara värt det när nu majs ändå var så bra. Det nappade aldrig hysteriskt bra, men i jämn takt fick jag upp stora mörtar. Uppströms sträckan höll en tradtävling på. Inte förrän den slutade efter tre timmar började det nappa riktigt bra. Sista två timmarna borde ha givit nästan halva vikten.

Till sist lyckades jag baxa upp nätet på strandkanten och väga in 62,5 kg mört (samt en och annan abborre och vimma) som räckte till en ganska bekväm seger. En bra dag på jobbet!!!